Розробка заняття гуртка
Розробка заняття гуртка
КОЛЯДКИ І ЩЕДРІВКИ
План-конспект заняття
Мета: навчальна: розширювати знання учнів про пісні календарно-обрядового циклу – духовну основу життя народу; закріпити знання учнів про народні обрядові пісні, зокрема колядки і щедрівки; увести учнів у світ творчості Василя Барвінського та продемонструвати зв'язок між народною і професійною музикою; розучити колядку «Бог Предвічний»; формувати вміння емоційно, виразно та творчо виконувати обрядові пісні;
розвивальна: сприяти розвитку артистичних здібностей та інтересу до народної творчості;
виховна: виховувати музичний смак, любов і повагу до традицій українського народу та бажання зберегти і передати ці скарби наступним поколінням.
Дидактичний матеріал:
· В. Барвінський. Фортепіанний цикл «Колядки і щедрівки».
· Колядки «В глибокій долині», «Добрий вечір тобі» - виконання.
· Колядка «Бог Предвічний» - розучування.
· Репродукція картини В. Іваніва «Щедрий вечір» - огляд, творча інтерпретація.
Демонстраційний матеріал: репродукція полотна В. Іваніва «Щедрий вечір», ілюстрації.
Роздавальний матеріал: тексти колядок і щедрівок. ХІД ЗАНЯТТЯ
1. Організаційний момент.
2. Оголошення теми і завдань заняття гуртка.
- На сьогоднішньому занятті у центрі нашої уваги колядки і щедрівки – це пісні народних зимових обрядів. На нас чекає цікава і захоплива мандрівка до світу обрядової народної творчості. А ще ми ознайомимося із професійною музикою. Створеною на основі колядок і щедрівок. Отож, почнемо.
3. Актуалізація знань учнів.
На уроках музичного мистецтва ми вже знайомилися із народними календарно-обрядовими піснями, що пов’язані із зимовими святами.
- Як називаються такі пісні? Наведіть кілька прикладів таких пісень.
- Яке свято українці величали колядами, а коли співали щедрівки?
- А які почуття і образи втілені в колядках?
- Які засоби музичної виразності передають ці почуття?
- Великої наспівності та плавності додають широкі розспіви .
4. Розспівування.
ü Розвиток і закріплення музичного слуху на ладовій основі;
ü координація слуху з голосом;
ü вироблення правильної вимови голосних і приголосних;
ü вироблення вокально-технічних навичок;
ü розвиток співацького «ланцюгового» дихання.
5. Виконання вивчених колядок і щедрівок. «В глибокій долині» та «Возвеселімся».
- Виконаймо колядку і щедрівку, поринувши в атмосферу цього чудового свята. Пам’ятайте про правильну співоцьку поставу.
(Художнє виконання пісень)
6. Розучування колядки «Бог Предвічний»
· Демонстрація пісні.
· Визначення побудови музики, до якої належить пісня.
· Словникова робота.
· Визначення характеру виконання.
· Пофразове розучування партій І та ІІ голосів.
· Виконання першого куплету колядки.
7. Перегляд репродукції картини В.Іваніва «Щедрий вечір"
- Щойно ми відчули, як пісенна творчість передала нам атмосферу свята. Проте ми вже знаємо, що ті самі почуття й життєві явища по-різному відображаються у різних видах мистецтва, адже мова (засоби виразності) різних видів мистецтв є різною.
- Порівняйте образи на картині із образами народних пісень і скажіть, чи вдалося художникові передати атмосферу народного свята.
- Хоча мова образотворчого мистецтва відрізняється від вави музичного мистецтва, проте ці твори об’єднує єдиний образ – образ емоційного піднесення, радості, світла і духовної чистоти.
(Демонстрація репродукції картини)
8. Слухання фрагмента із фортепіанного циклу «Колядки і щедрівки» В. Барвінського.
- Українська народна музична спадщина – це душа народу й невичерпне джерело професійної музичної творчості. Як ви вже знаєте, професійні композитори часто зверталися до календарно-обрядових пісень. Беручи за основу мелодику веснянок, колядок і щедрівок, вони створювали нову інструментальну музику. Український композитор ХХ століття, наш земляк Василь Барвінський написав унікальний фортепіанний цикл «Колядки і щедрівки» Він містить 22 фортепіанні обробки українських колядок і щедрівок. Сьогодні ми прослухаємо фрагмент із цього циклу.
Проблемне завдання
· Чи вдалося композиторові передати красу народних пісень та обрядів.
(Слухання та обговорення фрагмента )
9. Підсумок заняття.
- Сьогодні ми поринули у світ української народної творчості. Ви ще раз переконалися, яке велике значення відіграють традиції у нашому житті, яку духовну красу несуть із покоління в покоління народні звичаї.
- Поділіться своїм враженнями від прослуханої музики з батьками й поцікавтеся, які вони знають колядки, щедрівки та новорічні віншування.
Немає коментарів:
Дописати коментар